Vurdering av nettbutikk – JUNKYARD

I en forelesning for noen uker siden fikk vi en oppgave som gikk ut på å vurdere en nettbutikk ved hjelp av 10 kriterier som Karl Philip har utviklet for ehandel.com. En slik vurdering kan være svært verdifull for en bedrift da det alltid er rom for forbedringer. I denne vurderingen vil jeg se på hva nettbutikken gjør bra og mindre ut i fra mitt synspunkt, og i tillegg gi tips til enkle endringer som kan bedre nettsidens funksjonalitet og konverteringsrate.

Nettbutikken jeg har valgt er ”junkyard.no”. Grunnen til at jeg har valg akkurat de er fordi jeg allerede er kjent med deres nettside og varer. Det er på ingen måte meningen å kritisere nettbutikken, men heller vurdere og gi tips ment godt.

Hva er Junkyard? 

Junkyard er en nettbutikk som har utviklet seg fra å være en liten skateshop i Sverige til å bli Skandinavias største nettbutikk for urban fashion. Den norske nettsiden ble lansert i 2009 og fra hovedkontoret i Oslo sørger de for god kundeservice og markedsføring. De bærer en haug av kjente merkevarer som Nike, Adidas, Fila, Vans og mange fler.

Førsteinntrykk 

Førsteinntrykket når jeg klikker meg inn på junkyard.no er at det er oversiktlig og stilrent. Designet på siden passer med den ”stilen” de prøver å formidle. Det kommer tydelig frem at det er streetfashion som gjelder.

Tips til å forbedre førsteinntrykket:

– På dette punktet er de veldig gode. De har alt av informasjon oversiktlig plassert på forsiden uten at det blir rotete.

Terningkast: 6

Synlighet

For å sjekke junkyard sin synlighet har jeg undersøkt og vurdert hvilket produkt jeg tror er det mest populære. Og da er det ”vans old skool” som er øverst på deres bestselger på både dame og herre. Deretter søkte jeg etter dette produktet på Google for å se hvor langt opp de kom. Der havnet de på en fjerdeplass (etter annonsene). De har god organisk synlighet.

Tips til å forbedre synligheten:

– Google shopping: Junkyard burde begynne å bruke Google Shopping da det har vist seg å være en effektiv måte å møte kunder på i slutten av deres kjøpsprosess.

Terningkast: 4

Brukervennlighet

Det er enkelt å finne frem med en oversiktlig meny på toppen av siden. Søkefunksjonen fungerer bra på den måten at den er lett synlig, kommer med forslag og viser hva du har søkt på. Filtreringen i nettbutikken har mange ulike filtre som kategori, merke, farge, pris og mer for å gjøre det lettere å finne det man leter etter.

Produktbildene er klare og viser produktet tydelig. Under bildet vises merke og pris. Nettbutikken er også tilpasset mobil og nettbrett, men det er så klart litt vanskeligere å navigere rundt på grunn av mindre skjerm.

Tips til å forbedre brukervennligheten:

– Overvåk størrelse: Når de er utsolgt av varen burde de legge inn en ordning slik at man kan legge inn e-post og bli påminnet når størrelsen er inne på lager igjen.

Terningkast: 5

Kjøpsprosess

Det er enkelt å legge produktet i handlekurven og du kan da velge å rett til kassen eller fortsette å handle. For å gjennomføre handelen er det tre steg du må gjennom. Du oppgir først e-post og postnummer, og deretter velger du utleveringssted. Trinn tre er betalingen. Der fyller du bare inn det nødvendige som adresse og mobilnummer. Du kan velge mellom å betale med Klarna, Paypal eller kort, og etter du har lagt inn kortdetaljer så trykker du bare ”fullfør kjøp” og er ferdig.

Kjøpsprosessen til Junkyard oppleves som enkel og oversiktlig. Du slipper å lage en bruker med et tungvint passord som du glemmer hver gang og du trenger heller ikke fylle inn lange skjemaer.

Tips til å forbedre kjøpsprosessen:

– Fortsett den gode og effektive kjøpsprosessen!

Terningkast: 6

Teknologi/Hastighet

Hvert sekund teller når nettsiden skal lastes inn. Det er nemlig slik at 47% forventer at nettsiden skal lastes innen 2 sekunder og 40% forlater siden om det tar mer enn 3 sekunder. Ikke nok med det, men Google straffer trege nettsider og gjør at de får en dårligere plassering.

For å sjekke hvor fort siden laster opp har jeg brukt Google Page Speed. På mobil scorer nettsiden godt da den er rask til å laste inn og har en score på 95/100 på optimalisering. På datamaskin er den også rask på å laste inn, men når ikke helt opp med en optimaliseringsscore på 77/100. Analysen til Google Page Speed kan fortelle hva som kan gjøres for å få en bedre optimalisering. På mobil kan dette være å forminske java-script som gjør at siden kan laste raskere inn. På datamaskin kan det å ha riktig formatering og komprimering av bildene gjør at det går fortere. Det er ingen optimaliseringsforslag som må gjøres akkurat nå, men som burde vurderes.

 

Tips til å forbedre teknologien/hastigheten:

– Se tips som dukker opp på google page speed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Terningkast: 4

Kundetilfredshet

Det er viktig at kundene er tilfredse fordi tilfredse kunder kan føre til gjenkjøp og nye kunder. Det er forskjellige måter en kunde kan uttrykke sin tilfredshet på og dette kan være ulike rating- og feedbacksystemer. Disse eventuelle ratingene og omtalene kan være nyttige for fremtidige kunder. Junkyard har et slikt ratingsystem der kundene kan gi produktet 1-5 stjerner. Det er kun kunder som har kjøpt produktet som kan rate det, noe som gir det mer troverdighet i og med at de faktisk har prøvd det.

Tips til å forbedre kundetilfredshet:

– Gi brukere mulighet til å skrive omtaler og ikke bare bruke stjerner.

Terningkast: 4

Trygghet

Det er viktig at kunden føler seg trygg når de skal handle på nett. Junkyard har en rekke ulike faktorer som gjør at nettsiden virker trygg. De har blant annet logoer fra Visa, Mastercard og Paypal både nederst på siden og ved betaling. I tillegg til disse er trygg e-handel logoen lett synlig. Helt nederst ved siden av logoene har de også telefonnummer lett tilgjengelig slik at kunder enkelt kan ta kontakt om det skulle være noe.

Tips til å forbedre tryggeten:

– Ingen tips her, veldig bra.

Terningkast: 6

Kundekommunikasjon

Junkyard er aktive på flere ulike plattformer når det kommer til kundekommunikasjon. Det er på Facebook, Instagram, Snapchat og Youtube. På Facebook har de nesten 300 000 likes og på Instagram har de omtrent 150 000 følgere, noe som kan fortelle oss at de er godt likt. De er svært aktive på begge mediene, noe som er bra. De er derimot ikke like flinke på respons til kunder på disse kanalene. Dette er to sosiale medier som er lett tilgjengelig for alle så derfor ville det vært en fordel å kunne respondere her.

De har nyhetsbrev man kan melde seg på, men jeg har ikke mottatt noe brev i løpet av de siste to ukene. Man kan også kontakte junkyard gjennom et skjema eller via et telefonnummer som ligger nederst på nettsiden.

Tips til å forbedre kundekommunikasjonen:

– Bruke Instagram og Facebook til å respondere. På denne måten er det lettere for kunder å ta kontakt i stedet for å bruke skjemaet som ligger på nettsiden.

– Sende ut et velkomstnyhetsbrev så de vet de abonnerer.

Terningkast: 3

Priser/utmerkelser

Jeg kan ikke finne noen utmerkelser eller priser på nettsiden unntatt ”trykk e-handel”. Jeg kunne heller ikke finne noe når jeg gjorde research andre steder.

Tips til å forbedre priser og utmerkelser:

– Hvis de skulle hatt noen utmerkelser eller priser burde de vise det på siden og skrive litt om det. Det skaper trygghet hos kundene.

Terningkast: 2

Konsept og strategi

For at en strategi skal være effektiv er de viktig at den er lett å forstå og enkel å kommunisere. Designet på nettsiden og bildene gjør det enkelt å forstå hva deres konsept går ut på. Dette konseptet gjenspeiles også på sosiale medier. Du ser med en gang hvilken målgruppe de går etter, som åpenbart er unge mennesker. Strategien deres vil jeg si å være best på utvalg innenfor den kategorien og ikke være best på pris.

Tips til å forbedre konsept og strategi:

– Oppdatere forsiden med bilder som matcher dagens trender.

Terningkast: 5

Konkluderende terningkast:

Junkyard gir riktig inntrykk til alle som besøker siden. De viser seg å være svært trygge og profesjonelle. Jeg vil anbefale Junkyard å ha mer fokus på synlighet (både betalt og organisk) da dette er avgjørende for å nå potensielle kunder. I tillegg til dette er kundekommunikasjon noe de burde jobbe med slik at det blir lettere for kunden å ta kontakt. Ellers er nettsiden god og oversiktlig.

Terningkast alt i alt: 5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *